- مقدمات تولید محتوا
مفهوم محتوای الکترونیکی
محتوای الکترونیکی چیست ؟ استفاده از ابزارهای الکترونیکی در آموزس مثل برنامه های آموزشی در رادیو – برنامه های پیش رفته موبایل و رایانه ای
برای تولید محتوا باید به چه دانشی تسلط داشته باشیم .
1- بتوانیم با اینترنت کار کنیم .ابزارهای جستجو واینترنت و دانلود را بدانیم .
2 – کار با کامپیوتر مانند مهارت های ICDL مانند واژه پرداز(Word) –PowerPoint و کار با فایلها و اینترنت
" محتوای الکترونیکی نمی تواند همه اهداف ما را بر آورده کند و همچنین نمی تواند نقص های آموزشی ما را پوشش دهد."
هدف از تولید محتوای الکترونیکی : نوعی ابزارآموزشی برای یادگیری است .
دلایل استفاده :1- جذابیت دارد پس تاثیر گذار تر است .
2- به کار گیری حافظه تصویری ، بنابراین در به خاطر سپردن مطالب بهتر است.
مزایای استفاده از محتوای الکترونیکی:
1- مطالب و شیوه ارائه به روز هست . یعنی دانش آموزان مطالب به روز را استفاده می کنند .
2- می توانیم محتوای تولید شده را به اشتراک بگذاریم و دیگران نیز از آن استفاده کنند که باعث افزایش و سرعت کارایی می شود.
پرسش 1- تاکنون از چه ابزارهای الکترونیکی در ارائه مطالب درسی استفاده کرده اید ؟
مراحل تولید محتوا ( محتوا سازی)
1- تهیه طرح اولیه- برای تولید محتوا باید یک پلان اولیه در مورد آنچه می خواهیم تولید کنیم در ذهنمان ایجاد کنیم . مانند ساختمان که پلان اولیه داریم برای محتوا هم طرح اولیه نیاز داریم .
برای پیاده سازی طرح اولیه به مواد خام نیاز داریم که همان ورودی ها هستند . ورودی ها به صورت متن – صوت –تصویرو فیلم قرار می گیرند .
2- ما ابزاری نیاز داریم که ورودی ها را دریافت و به خروجی تبدیل کند . در واقع همان عمل پردازش را انجام دهد.
3 – مرحله نهایی تولید خروجی است . محتوا روی چه سیستم هایی پیاده شود و به چه فرمت هایی قراراست در بیاید .
در مرحله طرح اولیه – باید نکات زیر را مشخص کنیم .
1 – موضوع را مشخص کنیم . برای چه درسیتهیه می کنیم . آیا کل درس مد نظر است یا فصل خاصی یا صفحه خاصی .
2- عناصر تشکیل دهنذه محتوا چه هستند . آیا می توانیم محتوای تعاملی ایجاد کنیم . آیا آزمون پایانی و پیش آزمون دارد.
3 –ورودی ها چه هستند ؟ فقط صوت – تصویر – متن – فیلم و . بسته به نوع محتوا شاید نشود همه نوع ورودی ها را برایش تهیه کرد .
پرسش 2- موضوعی برای محتوای الکترونیکی خود مشخص کنید .
– انواع ورودی ها
بعد از پیاده سازی طرح اولیه ، انتخاب ورودی ها هستند . (مواد خام )
1 – فایل های متنی 2 – فایل های صوتی 3- فایل های تصویری 4 – فایل های ویدئویی
v اولین نوع ورودی ها فایل های متنی است . قالب فایل های متنی شامل DOC-DOCX ( مربوط به برنامه word) – PDF ( مربوط به برنامه Acrobat Reader ) TXT( مربوط به برنامه Notepad وWordPad)
محتوای فایل های متنی را میتوان کپی کرد و در محتوا استفاده کنیم .
شرایط استفاده از فایلهای متنی
1 – مختصر و مفید باشد . از متن های طولانی خودداری شود .
می توان از فایلهای pdfو یا کتاب های ورق زن استفاده کرد موسوم به page flipبرای حل تمرینات یا مشاهده تصاویر کتاب
v نوع دوم از ورودی ها فایل های صوتی هستند .
v فرمت فایل های صوتی MP3(فایلهای فشرده – کیفیت بالا هستند ) wav( حجم بالا دارند – صداهایی که با میکروفن ضبط می شوند به این شکل هستند ) WMA( فایلهای ویندوز )
- کاربرد فایلهای صوتی
ü آموزش قرائت قرآن
ü دکلمه اشعار و یا متون در کتاب های درسی
ü تلفظ لغات در انگلیسی و عربی
ü خروجی که روی CD یا اینترنت قرار می گیرد بهتر است صوت داشته باشد برای توضیح بیشتر زیرا ما خودمان آنجا نیستیم که توضیح دهیم .
v نوع سوم از ورودی ها فایل های تصویری یا عکس ها هستند .
JPG( فرمت فایل های تصویری که در اینترنت هم استفادهمی شود . حجم کم دارد )
Png(تصاویر زمینه شفاف هستند و به راحتی می توان تصاویر را روی هم قرار داد .
BMP( قالبی که حجم بالاست و برای اینترنت و محتوا مناسب نیست )
GIF(فرمت تصاویر متحرک )
TIFF( فرمتی که برای چاپ تصاویر استفاده می شود. )
علت استفاده از تصاویر در تولید محتوا به این علت است که تصاویر گویاتر هستند و مانند تصاویر تبلیغاتی
v ورودی نوع چهارم فایلهای ویدئویی هستند .این فایلها مانند فیلم های آموزشی در موارد متعددی استفاده می شوند . مانند زمانی که به مکانی دسترسی نداریم .مانند دستیابی نداشتن به اجزای بدن با ارائه فیلم های (FLV)فیلم شبیه سازی شده – SWF(فیلم های انیمیشن یا فلش – مانند فیلم شبیه سازی شده تشکیل برف و باران – و یا دیسک سخت) MP4( فیلم آموزشی مربوط به درس مثلا درس طوطی و بازرگان انیمیشن و یا کارتون در مورد مطلب درسی قرار دهیم . یا انیمشن هایی در مورد توربین بادی – نحره تولید انرژی زیرا به این روش جذابیت و کارایی آموزش بیشتر می شود. و یا کاربرد بعدی فیلم و ویدئو در درس شیمی می باشد . انواع سنتز ها و ترکیبات مختلف . هم نحوه ترکیب اجزا و ساخت مواد و یا تجزیه فرآیند شیمیایی مواد و ملکول ها ساخته می شود.
v کاربرد بعدی فیلم هایی از مکان های تاریخی که از بین رفته و دسترسی نداریم . مانند تخت جمشید می توان به دانش آموزان به شکل جذاب تری ارائه دهیم .
پرسش 3 – در رابطه با موضوع انتخابی تصاویرو فیلم در اینترنت پیدا کرده و دانلود کنید .
چه عوامل موثری در انتخاب نرم افزار باید در نظر داشته باشیم .
1- آسان بودن و راحت بودن استفاده از نرم افزار
2- ابزارهای تعاملی داشته باشد . بتوان آموزش های تعاملی تولید کرد
3- بتوان آزمون طراحی کرد.
4- خروجی متنوعی داشته باشد در وب و CDو .
نرم افزاری که ما انتخاب کردیم Articulate Storylineاست
v دلایل استفاده از این نرم افزار
1- محیطی شبیه یه Officeدارد مانند Word وPowerPointاست
2- مستقیم می توان فارسی تایپ کرد.
3- انواع مختلف فایل را می توان وارد کرد . مانند فایل های صوتی – تصویری – ویدئویی و فایل های power
4- بسته به نیاز قالب های متنوعی دارد.
5- انجمن فعال دارد . بحث و تبادل نظر ، پاسخ دهی به پرسش ها و ویدئوهای آموزشی در مورد نرم افزار ارائه می شود.
6 – در قسمت آزمون سازی در این نرم افزار 11 نوع آزمون مختلف دارد . میتوان 5 نوع free form طراحی کرد . سئوالات صحیح و غلط – سوالات چند گزینه ای – تطبیق یک به چند و .
پرسش 5- یک نمونه محتوای تولید شده در اینترنت پیدا کنید و بخش های مختلف آن را بررسی کنید .
نصب برنامه Story line 2
در هنگام نصب ارتباط با اینترنت را قطع کنیم
پوشه Story line 2 را باز می کنیم . بر روی فایل Story line 2 راست کلیک کرده و Run as Administerرا می زنیم .در پنجره باز شده گزینه I agreeرا تیک می زنیم .و installرا کلیک می کنیم تا مرحله نصب به پایان برسد .
بعد از نصب گزینه Automatically تیک را بر می داریم و Finish پایان نصب.
برنامه ای که اکنون نصب کردیم 30 روزه است یعنی بعد از 30 روز expire می شود . برای اینکه از حالت 30 روزه خارج شود باید فایل crack را نصب کنیم . پوشه ');
درباره این سایت